Az impresszionisták útja a „bolondok” kategóriától a nagy mesterekig
A 19. század második felében egy csoport francia festő, akiket a korabeli kritikusok bolondoknak tituláltak, forradalmasította a művészetet, és alapjaiban változtatta meg a festészet megítélését. Az impresszionisták, mint Claude Monet, Pierre-Auguste Renoir, Edgar Degas, Berthe Morisot és Camille Pissarro, kezdetben kigúnyolták és értetlenül álltak alkotásaik előtt a kortársak. Az idő azonban a művészek mellé állt, ma pedig ők számítanak azoknak az „öregeknek”, akiknek műveire büszkén tekintünk művészetünk részeként.
Az impresszionizmus kezdetét jelentő 1874-es első kiállításukon bemutatott munkákat Albert Wolff kritikus élesen bírálta, így írt róluk: „Öt-hat, ambíció által megzavart bolond – egyikük nő -, úgy döntött, hogy kiállítja munkáit.” Azonban ezek a „bolondok” úttörőkké váltak. Koruk művészetét futóhomokra építették, a laza ecsetkezelés, a friss színek és a pillanatnyi benyomások megörökítése révén olyan látásmódot vittek a vászonra, ami teljesen ellentétes volt a hagyományos „bevált” technikákkal.
A Victoria Nemzeti Galériájának új kiállítása, a „Francia Impresszionizmus”, ünnepli ezt a forradalmi művészeti mozgalmat. A tárlat nem csupán azoknak nyújt betekintést, akik a művészetet mélyebben szeretnék megérteni, hanem azoknak is, akik talán csak a mindennapjaik részeként találkoznak ezekkel a művekkel – legyen szó naptárról, kávésbögrékről vagy telefonhátlapokról.
Ma már nehéz elképzelni, hogy Monet vagy Renoir művei valaha is botrányt kavartak, de a kiállítás éppen ezeket a kezdeti reakciókat is bemutatja, felidézve a művészeti újítások gyakran nehéz útját a közönség szívéhez. A kiállítás izgalmas visszanézést ígér abba, hogy miként vált a meg nem értett újítás idővel a művészeti kánon szerves részévé.
Forrás: https://www.theguardian.com/artanddesign/2025/jun/09/it-makes-me-sick-how-the-likes-of-the-french-impressionists-went-from-lunatics-to-luminaries
Dátum: 2025-06-09