A felsőoktatási intézmények által nyújtott autonómiában rejlő előnyök és hátrányok egyaránt megjelennek, amikor a felvételi rendszer sajátosságait vizsgáljuk. Az egyes egyetemek lehetőséget kapnak arra, hogy saját belátásuk szerint alakítsák a felvételi kritériumokat, ami többletpontok formájában jelenik meg bizonyos tevékenységekért, eredményekért. Az Index által közölt cikk értelmében ez a gyakorlat nem minden esetben vezet igazságos vagy kívánatos következményekhez a diákok számára.

Az intézményi autonómia értelmében az egyetemek szabadon döntsenek arról, milyen extra szempontok alapján jutalmazzák a jelentkezőket. Ez kiterjedhet különféle extrakurrikuláris tevékenységekre, sporteredményekre vagy akár önkéntes munkára is. Azonban ezek a kritériumok gyakran nem tükrözik pontosan a tanulmányi előmenetelhez szükséges képességeket vagy a szakmai elkötelezettséget.

A rendszer hibája lehet, hogy bizonyos diákok előnyben részesülnek a felvételin pusztán azért, mert tevékenységeik jobban illeszkednek az egyetem által preferált profilba, annak ellenére, hogy akadémiai készségeik nem feltétlenül emelkednek ki. Ez alól kivételt képeznek azok az esetek, amikor a többletpontokat szigorúan az adott szakmai területtel összefüggő eredményekért ítélik oda.

Az autonómia másik oldala, hogy lehetőséget biztosít az egyetemeknek arra, hogy speciális programokat és támogatásokat nyújtsanak bizonyos hallgatói csoportok számára, például hátrányos helyzetű diákoknak vagy kisebbségeknek. Ebben az esetben a többletpontok pozitív diszkriminációt eredményezhetnek, amely segíthet kiegyensúlyozni az esélyegyenlőtlenségeket.

Összességében az intézményi autonómia kétségkívül növeli az egyetemek rugalmasságát a felvételi folyamat tervezése során, azonban a kritériumrendszer átgondolása és egy esetleges revízió elengedhetetlen lehet annak érdekében, hogy minden diák számára igazságos és átlátható legyen a felvételi eljárás. A felvételikor alkalmazott többletpontrendszer kritikus elemzése és az esetleges korrekciók meghozatala kulcsfontosságú lehet az oktatási intézmények és a diákok számára egyaránt.

Forrás: [index.hu](https://index.hu/belfold/2025/01/14/egyetemek-felsooktatas-tobbletpont-autonomia-felveteli-hallgatoi-onkormanyzatok-orszagos-konferenciaja/)
Dátum: 2025-01-14