Optus rekordbírsága: Csak a kezdet?
Az Optus ausztrál telekommunikációs vállalat nemrégiben 100 millió ausztrál dollár megfizetésére kötelezte egy bíróság azért, hogy éveken át folytatott etikátlan értékesítési gyakorlatai miatt, amelyek során több mint 400 fogyasztót tévesztettek meg vagy nyomás alá helyeztek, hogy olyan termékeket vagy szolgáltatásokat vásároljanak, amelyekre nem volt szükségük, nem engedhették meg maguknak, vagy egyáltalán nem is tudták használni. Az esetekegyes fogyasztók esetében még a távközlési lefedettség vagy hitelképesség ellenőrzése is elmaradt.
Az Optus elismerte, hogy etikátlan magatartást tanúsított, és hozzájárult a büntetés kiszabásához, amelyet a Federal Court és az Australian Competition and Consumer Commission (ACCC) közötti megállapodás eredményeként szabtak ki. Az intézkedéssorozat részeként az Optus különféle jóvátételi intézkedéseket is vállalt.
Stephen Rue, az Optus vezérigazgatója, aki 2024 novemberében csatlakozott a céghez, elismerte az értékesítési gyakorlatokat „teljességgel és megdöbbentően elfogadhatatlannak”. Ezt követően kijelentette, hogy jelentős változásokat hajtottak végre az értékesítési folyamatokban és az ösztönző rendszerekben, sőt, visszavásároltak néhány franchise-t azokban az üzletekben, ahol a jogsértések megtörténtek.
Azonban, ahogy Lynda Edwards, a Financial Counselling Australia első nemzetek politikai igazgatója az ABC News-nak elmondta, a 100 millió dolláros bírság nem tűnik soknak egy olyan nagy cég számára, mint az Optus. Felveti a kérdést, hogy vajon elegendő-e ez az összeg ahhoz, hogy valódi változás kezdődjön a társaságok viselkedésében, különösen azokban, amelyek rendszeresen kihasználják a sebezhető közösségeket.
A helyzet súlyosságát szem előtt tartva felmerül a kérdés, hogy az ilyen típusú büntetések valóban elegendő visszatartó erővel bírnak-e. Az eset kapcsán felmerült javaslatok között szerepel a vállalati vezetők nagyobb felelősségre vonása, például pénzügyi szankciók és szigorúbb felügyeleti követelmények bevezetése.
Az Optus esete rávilágít arra a szükségszerűségre, hogy az iparági szabályozóknak és a nyilvánosságnak is keményebb bizonyítékokra és az elrettentő intézkedések szigorúbb alkalmazására van szüksége ahhoz, hogy valódi változást érjenek el a telekommunikációs ágazatban. Az Optus bűnei nem csak a cég saját ügyfeleit érintették, hanem az egész iparág hitelességét is aláássák.
Forrás: [https://theconversation.com/a-100-million-fine-for-appalling-predatory-sales-practices-caps-a-horror-week-for-optus-265971](https://theconversation.com/a-100-million-fine-for-appalling-predatory-sales-practices-caps-a-horror-week-for-optus-265971)
Dátum: 2025-09-24